-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36370 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:44

بهشت و پاداش ها و نعمت هاي آن و دوزخ و عذاب هاي آن چگونه است . كيفيّت كيفر اعمال به چه نحو است ؟
روز قيامت روز وحشت و تاريكي و آبروريزي و قهر و . . . دادگاه الهي در حضور شاهداني همچون فرشتگان و انبياء و مردم و اعضاء و جوارح كارنامه نيكوكاران بدست راست و همه فرياد مي زنند بيائيد و نامه هاي ما را بخوانيد ما رستگار شديم با صورتهاي برافروخته و شاد ولي مجرمان بدبخت و شرمنده و از همه جا مأيوس .
امّا جهنّم : براي بردن شخص مجرم به دوزخ خطاب مي رسد « خُذُوه فَغُلّوه ثُمّ الجحيمَ صَلّوة ؛ اي مأموران عذاب اين جنايتكار را بگيريد و به او دستبند بزنيد سپس به دوزخ پرتابش كنيد » .
{P - سوره الماقه ، آيه 30 . P}
z درهاي جهنّم - « لها سَبْعةُ ابوابٍ لِكُلّ بابٍ منهم جُزءٌ مقوم » ( سوره فجر آيه 44 ) قرآن مي فرمايد : دوزخ هفت در دارد وبراي ورود هر يك از درهاي گروه معيني از مجرمان تقسيم شده كه از همان در به دوزخ پرتاب مي شوند ) اين درها به خاطر تشريفات نيست بلكه به خاطر اصناف جنايتكاران است . در احاديث مي خوانيم كه جهنم هفت طبقه است كه روي هم قرار گرفته است و هر طبقه مخصوص گروهي است . ( نورالثقلين ج 4 ، ص 504 ) .
در پائين ترين و سخت ترين طبقات منافقان جا دارند كه قرآن مي فرمايد « ان المنافقين في الدرَّك الاَسْفل من النار » ( سوره نساء آيه 45 ) منافقان به خاطر مصونيتي كه از اظهار اسلام دارند در ميان مؤمنين عامل نفوذي براي كفار بوده و سخت ترين ضربه را در طول تاريخ به اسلام مسلمين زده اند .
z وضع جهنم و آتش -
01 قرآن براي جهنم يك خروش و حالت عصباني و قهري بيان فرموده « سَمِعُوا لهاتَغيظُّاً و زفيراً » ( سوره فرقان آيه 12 ) دوزخيان از راه دور صداي دلخراشي را از دوزخ مي شنوند ) .
02 دوزخ گرچه به خودي خود به قدري بزرگ است كه هر گاه به او گفته شود آيا پر شدي مي گويد آيا باز هم داريد ؟ « هل امْتلأت و تقول هل من مزيدٍ » ؟ ( سوره ، ق آيه 30 ) ولي با اين همه بزرگي جاي دوزخيان بسيار تنگ است كه قرآن از آن به « مكاناً ضيّقاً » ( سوره فرقان آيه 13 ) تعبير فرموده شايد بتوان به ديوار بسيار بزرگي تشبيه كرد كه در آن ميخ اي را مي كوبيم با اينكه ديوار بسيار بزرگ و ضخيم است ولي جايگاه هر ميخي تنگ است .
03 اين دوزخ مأموراني دارد كه قرآن عدد آنها را نوزده بيان فرموده ( سوره مدثر آيه 29 ) و
04 اين مأموران دوزخ بسيار با خشونت و قدرت و قاطعيت طبق همان فرمان خدا بدون هيچگونه كم و كاستي مشغول عذابند و به استمداد و ناله ها و نعره هاي دوزخيان كوچك ترين توجهي نمي كنند قران مي فرمايد : « عليها ملائك غلامظ شدادٌ لا يعصون الله ما اَمَرَهم و يَفْعَلُون ما يُؤمَرونَ » ( سوره تحريم آيه 6 ) .
05 وضع دوزخ طوري است كه نسبت به كفار همديگر است و احاطه دارد . در سوره كهف مي خوانيم سراپرده ها و شعله هاي جهنم همه جا كنار را در برگرفته و مي پوشاند ( كهف آيه 29 ) .
06 دوزخيان در آتش آه و زوزه مي كشند « لهم فيها رفيرٌو شهيق » ( سوره هود آيه 106 ) زفير به معني با صداي نفس را بيرون دادن و شهيق يعني با صدا نفس را درون بردن .
07 آتش دوزخ فوران دارد . ( سوره فلك آيه 8 ) .
08 آتش دوزخ هرگز به سردي نمي گرديد . زيرا هرگاه به سوي خاموشي برود خداوند آنرا شعله ور مي كند « كُلّما خَبَثْ زِدْناهم سعيراً » ( سوره اسراء آيه 97 ) .
09 عذاب دوزخ بسيار پرمايه و غليظ است .
010 در دوزخ مرگ نيست ( فاطر 36 ) .
011 شعله هاي دوزخ مثل شمشير به صورت مجرمان كشيده مي شود .
012 از سوز آتش پرستهاي صورت دوزخيان جمع و لبها از هم باز و دندانها آشكار مي شود مانند سر گوسفندي كه آنرا روي آتش مي گيرند .
013 علاوه بر آتش سايه اي از دود سياه بر سرشان قرار مي گيرد ( واقعه 43 ) .
014 آتش دوزخ زبانه مي كشد .
015 آتش دوزخ باطن را همچون ظاهر مي سوزاند .
016 لباس دوزخيان هم از آتش است .
z گوشه اي از علل عذاب
01 ايمان نداشتن به خدا و فكر محرومان جامعه نبودن در قرآن كريم آمده كه در قيامت مأموران عذاب خطاب مي شود بگيريد اين مجرم را و به دست او دست بند بزنيد و به دوزخ ببريد زيرا او به خداي بزرگ ايمان نياورد و به فكر محرومان نبود ( سوره الحاقه آيه 34 ) .
02 به معاد ايمان نداشتن و پاي بند به نماز نبودن و در ياوه سرايي ها و لهو و لعب ها فرق شدن . ( سوره مدثر آيه هاي 40-46 ) .
03 آيات و احكام خدا را مسخره كردن و به دنيا مغرور شدن ( جاثيه آيه 33 ) .
04 ارتكاب گناه و نپذيرفتن دعوت انبياء ( نوح 25 ) .
05 خيانت به اولياي خدا ( تحريم 10 ) .
06 سرمايه اندوزاني كه نسبت به حق متكبرانه برخورد مي كنند ( سوره مباح آيه 18 ) .
z بعضي كيفرهاي اعمالي :
به نقل از پيامبر اكرم ( ص ) ( جلد بحار ص 213 ) .
- كسي كه به يك وجب از زمين همسايه خيانت كند آن قطعه تا اعماق زمين به صورت طوقي به گردنش مي افتد .
- كسي كه اهل گناه بزرگ زنا و لواط باشد بدبوتر از مردار به دوزخ مي افتد .
- كسي كه به مهريه همسرش ظلم كرده و آنرا نپردازد در قيامت مانند زناكاران محشور گشته و مورد سؤال قرار مي گيرد .
- كسي كه ميان همسران خود به عدالت رفتار نكند در قيامت به دست او غل مي زنند .
- كسي كه با نيش زبان و سخن چيني ميان مسلمانان را به هم زند در قيامت با نيش مار گزيده مي شود .
- كساني كه در دنيا متكبرند در قيامت در قيافه هاي بسيار ريز لگدمال مي شوند . ( اين حديث طوفاني است و براي اطلاع از آن به مرجع مراجعه شود . )
z آلام روحي
آنچه تاكنون مطرح شد مربوط به عذاب هاي جسمي دوزخ بود ليكن در قيامت نوع ديگري از عذاب وجود دارد كه ناگواري آن كمتر از عذاب هاي جسمي نيست .
از جمله :
01 مؤمنان به آنها مي خندند . آري جواب خنده كنار در دنيا جز خنديدن به آنها در روز قيامت نيست ( سوره مطفين آيه 33 ) .
02 خداوند با آنها حرف نمي زند راستي كسي كه از حرف نزدن و جواب ندادن معلم و همسر و شريك رنج مي برد در آن روز كه از لطف خدا محروم و كسي با او سخن نمي گويد چه خواهد كرد ؟ كه اين خود بزرگ ترين شكنجه است . ( بقره آيه 174 ) .
03 گاهي به او خطاب مي شود « ذُقْ انَّك اَنْت العزيز الكَريم » ( سوره رخان آيه 49 ) بچش مزه عذاب و قهر خدا را همانا تو عزيز و كريم بودي !و عمري در شخصيت مرهومي زندگي كردي و خود را انساني نمونه و كم نظير مي پنداشتي!
04 كساني كه بعد از رسول اكرم ( ص ) منحرف گشتند و راه او را ادامه ندادند از نوشيدن آب از حوض كوثر محروم خواهند ماند ( كنزالعمال جلد14 ص 417-419 ) .
z بهشت و بهشتيان
نيكوكاران مؤمن به هنگام مرگ و زنده شدن قيامت و دخول به بهشت با فرشتگان برخورد جالبي دادند كه قرآن با جمله « تحيّيهم يوم يلقونه سلام سوره احزاب آيه 44 » . با سلام گرم كه بنا به يك معني و تفسير ورود به برزخ از طرف فرشتگان به مؤمنان مي شوند پذيرايي شروع مي گردد . و خداوند با جمله « ارجعي الي ربّك راضيةً مرضية » ( فجر آيه 28 ) به او مي فهماند آنچه از اين به بعد مي بيند شادي و رضايت بخش خواهد بود . اي ارواح پاك به سوي پروردگارتان برگرديد و در زمره بندگان خالص مرتد گيريد و در بهشت خودم جاي بگيريد . اين خطاب ها از خداوند قرآن سلام ها از فرشتگان هر نوع دلهره و غم و اندوه فراق از دوستان و بستگان را آنان مي كند و طبق روايات متعدد اولياي خدا را در لحظه جان دادن بالاي سرخود مي بيند و مرگ را مثل گل بو مي كند و گويا لباس هاي كثيف را از خود كنده و لباس نوي مي پوشد و در يك عالم ديگري ( برزخ ) قرار مي گيرد نيكوكاران برزخ هم كه از پيش در انتظار او بودند و آمدن او را به يكديگر مژده مي دادند . زندگي برزخي آنها با انواع لذت ها و در همسايگي مردان خدا سپري مي شود و نوبت به قيامت مي رسد قيامت روزي كه همه چيز دگرگون و عقل ها مبهوت و چشم ها خيره و نفس ها در سينه ها حبس مي شود . آري در آن صحنه تنها مؤمنان هستند كه از همه اين ناراحتي ها در امان اند و به قول قرآن « وَ هُم من فَزَع يَوْمَئذٍ آمِنُوَن » ( سوره نمل آيه 89 ) .
z درهاي بهشت
بهشت هشت در دارد . اما باقر ( عليه السلام ) مي فرمايد « اِنَّ للجنّة ثمانية ابواب » براي بهشت هشت باب است . ( كنزالعمال جلد14 ص 451 ) .
بر بالاي درهاي بهشت شعارهاي جالبي نوشته شده از آن جمله « الصّدقُه بِعَشْرةٍ و القَرضُ بِثَمانية عَشَرَ - صدقه دادن ده ثواب ولي وام دادن هيجده پاداش دارد . ( بحارالانوار ج 8 ص 181 ) بر سر بعضي درها خط رهبري و نام رهبراني كه واسطه فيض و ارشاد الهي بودند ضبط شده . درهاي بهشت بيشتر از درهاي جهنم است زيرا راه نجات و قرب به خدا هم بيشتر و لطف و رحمت او هم از غضب و عدلش بيشتر است ( بحار جلد 8 ، ص 191 مضمون حديث نقل شد ) .
درهاي بهشت باز است ( سوره ص آيه 50 ) درهاي بهشت به خاطر ازدحام يا زيبايي و امثال آن نيست بلكه كثرت آن به علت آن است كه هر گروهي كه راهي را رفته اند از درب مناسب وارد شوند و يا در مقام معلوم و در جاي خود قرار گيرند مثلاً در روايات مي خوانيم كه پيامبر اكرم ( ص ) فرمود براي بهشت دري است به نام ( باب المجاهدين ) كه رزمندگان مسلّحانه وارد مي شوند و ملائكه به آنان خوش آمد مي گويند ( بحار الانوار جلد 8 ، ص 186 ) .
در حديث ديگري مي خوانيم كه نام يكي از درهاي بهشت ( ريّان ) است كه تنها روزه داران در وارد مي شوند . ( بحار الانوار ج 8 ، ص 156 ) .
در بعضي روايات درهاي بهشت با نام باب الرحمة ، باب الصبر ، باب الشكر ، باب البلاء نام گذاري شده است . ( نورالثقلين جلد4 ، ص 507 ) .
z سيماي بهشتيان
0 1 صورت آنان درباره شادابي و قيافه ها و صورت بهشتيان آيات قرآن مي فرمايد : « وجوهٌ يَومَئذٍ مُسْفَرةٌ » . در آن روز صورت هايي درخشان و سفيد هستند ( سوره عبن آيه 38 ) .
- صورت هاي شاداب و زيبا كه به الطاف الهي چشم دوخته اند ( قيامت آيه 22 ) - صورت هاي كه در آن روز از انواع نعمت ها بهره مند هستند ( غاشيه آيه 8 ) آري صورت هايي كه در برابر عظمت خدا به خاك ماليده شد و در جبه هاي جنگ با خون آغشته شد و در شبهاي تاريك بااشك شسته شد و در هنگام شنيدن ظلم ها در هم كشيده شد و با ديدن آثار خدا به توحيد رسيده است آن روز بايد اين چنين خندان و منور باشند .
z افتخار و دعوت از ديگران .
در سوره الحاقه مي خوانيم : همينكه پرونده مسرت بخش خوبان را به دست راستشان مي دهد و مي بينند كه نقطه شرم آوري در آن نيست و هر چه هست كمال و سرافرازي و بندگي خدا و اطاعت است از شادي ديگران را دعوت مي كنند و فرياد زده مي گويند : « هاؤُمُ اقْرَؤُا كتابيه » اي اهل محشر بياييد و كتاب مرا بخوانيد .
« انّي ظننتُ اني ملاقٍ حسابيه » من در دنيا مي دانستم كه چنين روزي هست و به فكر حسابم بودم و از كارهاي حرام دوري كردم و الآن تمام وجود را شادي گرفته است .
z بهشت سراي امن
« انّ المُتّقن في مقام امَين » ( سوره رخان آيه 53 ) افراد با تقوي در قيامت در جايگاهي ثابت ( و از هر گونه تغيير و انتقال و شيطان و بيماري و مرگ و آفات و ناگواري ) در امانند « لهم دارالسلام عندربّهم » براي حق طلبان در قيامت خانه سلامت وجود دارد . ( سوره انعام آيه 128 ) .
z مراسم باشكوه در بهشت
در برابر دوزخيان كه با گرزها و زنجيرهاي آتشين پذيرايي مي شوند در بهشت فرشتگان رحمت از هر سو بر آنان وارد شده و تبريك و تهنيت گفته و اداء احترام مي نمايند قرآن مي فرمايد : « والملائكة يَدخُلُونَ عليهم مِن كُلّ بابٍ سلامٌ عليكم بِما صَبَرتُم فَنْعِمَ عُقْبَي الدّار » ( سوره رعد آيه 22 ) .
( فرشتگان از هر دري بر آنان وارد مي شوند ( و به آنان مي گويند ) سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتتان! چه نيكوست سرانجام آن سراي جاويدان ) جالب اينكه فرشتگان در مراسم تبريك و سلام دليل اين همه لطف از جانب خدا را هم بيان و مي گويند « سلام عليكم بما صبرتم » سلام بر شما به خاطر آن پشتكاري كه در دنيا در برابر طاغوت ها و هوسها داشتند .
z همه باصفا
برخلاف دوزخيان كه يكديگر را ملامت مي كنند و به گفته قرآن هر دسته اي كه به دوزخ پرتاب مي شوند به گروه ديگر نفرين و لعنت مي كنند

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.